Generatorul de soluții civic tech pentru problemele României

 

 

Civic lab e un generator de soluții civic tech. Este locul unde analizăm probleme sociale și dăm formă unor soluții care pot rezolva aceste probleme. Acest lucru nu se întâmplă de pe o zi pe alta (România are, după cum știi multe probleme) dar se întâmplă ca urmare a unui proces extrem de laborios și riguros.

De ce:

Noi, la Code For Romania, credem că putem cu toții contribui la schimbarea pe care o așteptăm. Avem nevoie doar de voință și de soluții testate.

Când:

Momentul cel mai potrivit este acum. Vrem să trasformăm România cu fiecare aplicație, printr-un efort concertat și nu doar prin soluții disparate.

Cum:

Metodologia Civic Lab e un proces complex de diagnostic și soluții. Trecem prin șase etape diferite, pornind de la probleme semnalate de public, trecând prin etape de cercetare sociologică și tehnologică și oferind la final soluții tech gata pentru implementare.

Cum funcționează:

Pasul 1

Alegem unul sau mai multe domenii de cercetare. O să folosesc un exemplu, ca să fie totul mai ușor de înțeles. Să luăm ca exemplu Legislația deschisă - adică legislație, liber accesibilă publicului într-un format open-source.

Pasul 2

Mapăm domeniul, pentru a înțelege mai bine ce reprezintă și cine sunt părțile interesate. Asta înseamnă că în exemplul nostru împărțim domeniul legislației deschise în părți mai mici: Legislație consolidată ( adică la zi), proces legislativ, legislație locală, legislație națională, legislație europeană, propuneri legislative, etc. Apoi identificăm organizațiile și grupurile de persoane care au o implicare directă în zonele listate mai sus: membrii legislativului, ONG-uri din domeniul guvernării, experți, avocați, companii de consiliere legală etc.

Pasul 3

Aducem pe toată lumea la aceeași masă și ne uităm în detaliu la domeniu pentru a identifica punctele nevralgice și hibele din procesul legislativ și de implementare care duc la acele probleme. Facem acest lucru prin interviuri, focus grupuri, analiză documentară și alte practici.

Pasul 4

Facem cercetare UX, tech și cercetare axată pe probleme pentru a ne da seama cum am putea ameliora (sau rezolva complet) problema prin soluții tehnice. În același timp facem cercetare comparată pentru a înțelege dacă și cum au fost adresate problemele în alte țări, și încercăm să învățăm din succesele și eșecurile altora. La sfârșitul acestei faze avem câte o fișă completă pentru fiecare problemă identificată și o idee clară despre cum am putea rezolva acea problemă prin soluții digitale.

Pasul 6

Incubăm și prototipăm soluțiile și le testăm cu utilizatori reali pentru a ne asigura că rezolvă problema urmărită și că vor avea impactul real scontat. Prezentăm toate aceste soluții tuturor pe o platformă unică. Noi numim informal acest proces “punerea în vitrină” pentru că expunem soluțiile publicului larg care le poate vedea, analiza și poate interacționa cu ele.

Pasul 7

De aici există trei posibilități: (a) dezvoltăm noi soluția ca parte din programul Tech for Social Good (b) o companie decide să dezvolte una dintre soluții pro-bono, (c) o fundație sau un furnizor de granturi se oferă să susțină logistic și financiar dezvoltarea unei soluții identificate pentru un alt ONG.